Klagende sollicitanten


De opvolger van het Stanford-experiment?

‘klagende sollicitanten weten NVP niet te vinden’
Personeelslog.nl d.d. 9 april 2012.
Op basis van de onvrede van sollicitanten op internet over sollicitatieprocedures zou je veel formele klachten verwachten.  Maar in 2010 en 2011 samen zijn slechts 24 klachten ingediend bij de NVP. 
Vervolgens zijn in het artikel de redenen genoemd waarom het aantal zo ‘laag’ is zoals onbekendheid, hoge drempel, doorverwijzing naar andere instanties, laagdrempelige alternatieven.
Een andere reden kan zijn dat frustraties over recruiters en werkgevers  gemakkelijk via facebook en twitter kunnen worden geuit. En dat, aangezien klagen bij de NVP of de alternatieven nu eenmaal geen baan oplevert, de sollicitanten ‘het misschien wel geloven’.

Om het niet al te ingewikkeld te maken zie ik twee mogelijkheden:
1.     De cijfers kloppen en er valt niets over te klagen want de sollicitatieprocedures verlopen zoals het hoort.
Het is algemeen bekend dat o.a. de gevolgen van ontgroening en vergrijzing toe (gaan) slaan en dat organisaties en arbeidsbemiddelaars hierop hebben geanticipeerd. 
Werving en selectie is geen kwestie meer van een ‘stoel vullen’. In 2012 is werving en selectie een strategisch instrument geworden en de principes hiervan zitten bij alle medewerkers tussen de oren:
Koester het imago van de organisatie
Iemand die tevreden is, komt terug: als klant of sollicitant en je krijgt er gratis een heel assortiment ‘connnections’ of ‘vrienden’ bij. Welkom!
Kijk verder dan je neus lang is
Het gaat om een baan. En ook om fatsoen en respect. Een negatieve sollicitatie uitkomst kan een uitstekend gesprek hebben opgeleverd waarmee de kandidaat in plaats van het etiket ‘afgewezen’ dat van ‘ambassadeur’ voelt. Fijn dat je er bent!
Als je harten vraagt, krijg je ook harten
Je kaarten op tafel leggen: keuzes maken, hier concreet, duidelijk en transparant over zijn en je hieraan houden. Iedereen begrijpt dit en ook dat je hetzelfde van je kandidaten vraagt. Je hebt dan een beperkte, overzichtelijke  database met kandidaten en voldoende sollicitanten om iets te kiezen te hebben en je kunt doen wat je moet doen: je bezig houden met de keuze voor de juiste kandidaat. Super dat onze behoeften zo naadloos op elkaar aansluiten!
Fair play levert meer op
Een kandidaat heeft veel keuzes tijdens het gesprek: openheid, de dialoog, gelijkwaardigheid, duidelijkheid, win-win, ontwikkelmogelijkheden, toekomstperspectieven, zichzelf…. . Jij hoeft het gesprek niet te winnen om een goede keuze te kunnen maken.
Fantastisch dat we samen meer uit onszelf weten te halen!
Scoor voor de officiële wedstrijd
Wanneer je nu in ieder contact door het maken van contact en het leggen van verbinding met de kandidaten een ambassadeur / promotor weet te maken, kom je hoe dan ook in de finale van de ‘war for talent’. Ik hoopte je al terug te zien!


2.     De andere mogelijkheid is dat de bekende informele onvrede over sollicitatieprocedures slechts het topje van een grote ijsberg is:
De werkgevers en hun recruiters hebben keuze te over in deze crisistijd. Van een strategisch instrument is geen sprake; zelden was het een ‘plattere vleesfabriek’ dan nu.
‘We kunnen het maken op dit moment’ is regelmatig het letterlijke antwoord op vragen hierover. Ze erkennen hiermee hun machtsmisbruik en dit tekent de kracht van de sociale situatie. De sollicitanten druipen af, gaan nog harder hun best doen, kruipen nog harder en laten het uiteindelijk zitten. De toeschouwers blijven intussen toekijken.

Mij doet dit denken aan het sociaal psychologisch Stanford-experiment door Philip Zimbardo in 1971.
Een groep studenten was in twee groepen opgesplitst: een gevangenengroep en een bewakersgroep. Na korte tijd begonnen de twee groepen zich naar hun rol te gedragen. De gevangenen werden onderdanig en de bewakers kwamen in de verleiding hun macht te misbruiken.
Het experiment is voortijdig stopgezet vanwege de mensonterende situaties die ontstonden. Nagenoeg alle buitenstaanders die met eigen ogen dit hadden waargenomen, hebben niet aan de bel getrokken.
Het belang van het onderzoek is als volgt :
-       Iedereen is in staat vrij snel een sadist te worden want de deelnemers aan het experiment waren geselecteerd op hun psychologische stabiliteit
-       Enerzijds denkt hij/zij dat hij/zij overal straffeloos mee wegkomt en anderzijds staat hij/zij onder druk van een groep.
-       Waarschijnlijk is ieder mens geneigd in apathie te vervallen wanneer je in een onderdanige rol wordt gedwongen.
-       Veel mensen vinden het moeilijk om assertiviteit op te brengen tegenover iemand die invloed op hen wil uitoefenen.
Het experiment van Zimbardo toont aan dat we steeds waakzaam moeten zijn tegenover de valkuilen van de beïnvloeding die we dagelijks meemaken.

In deze sollicitatiearena is er geen professor die de stekker eruit kan trekken dus wie doorbreekt deze ‘asociale situatie’ ?